Blogikirjoituksia

Viina puhuttaa aina

Tiistai 10.2.2015 - Pirkko Jartti

Vaalien yllätysteema tuli keskioluesta. Työssäni näen lähes päivittäin alkoholin haittoja. Asiallista päihde- ja alkoholipolitiikkaa tarvitaan ja siinä on käytettävä useita keinoja. Taustan jälkeen muutama pointti:

Kolarin tai kaatumisen jälkeen alkoholin osuus tapahtumaan aina huomataan. Työterveydessä vastaan tulee, sanotaanko kaikenlaista käyttöä. Alkoholin suurkuluttajaa arjessa ei aina tunnisteta helpolla.

Viinan vaaroista käyttäjille on turha puhua, sillä sen he kaikki kyllä tietävät. Ne vaikuttavat myös perheenjäseniin, muihin läheisiin, naapureihin, kollegoihin, sivullisiin ja tuntemattomiin...Taloudellisesti kireinä aikoina poliitikkoa kiinnostavat nämä alkoholin yhteiskunnalliset kustannukset - sosiaalipalveluista, terveydenhuollosta, sairauspäivärahoista, järjestyksen ylläpitämisestä ja vakuutuskorvauksista aiheutuvat kulut.

2010 haittakustannusten arvioitiin olevan 1,3 miljardia euroa ja todella paljon inhimillistä kärsimystä.

Alkoholismia on tutkittu runsaasti ja tehokkaista keinoista tiedetään paljon. Poliittisessa päätöksenteossa ja etenkin mediassa tutkittua tietoa on ymmärretty vaihtelevasti.

Rajoitusten perusteleminen on ainakin tarpeen, koska vain sellaiset rajoitukset, jotka vaikuttavat, kannattaa ottaa käyttöön.

Laadukkaiden tutkimusten mukaan 15-69-vuotiaista miehistä yli 150 000 ja naisista lähes 100 000 on alkoholin suurkuluttajia. 2000-luvulla humalajuominen aamuyöstä on yleistynyt voimakkaasti. Ikäihmisten alkoholinkäyttö on myös lisääntynyt viime vuosina.

Riskit kasvavat jo pienellä kulutuksella, esim. rintasyövässä ja harvallakin humalajuomisella tapaturmissa. Rattijuopumukset yleistyvät alkoholin kulutuksen lisääntyessä.

Ensiksi: Salakauppa. Pahin ongelma olisi laajamittainen alkoholin salakauppa. Nykyisin se on jo onneksi lähes kansanperinnettä. Tarvitsemme kattavaa Alkon verkostoa ja keskiolut on järkevää pitää saatavilla tavallisissa kaupoissa ja kioskeissa.

Toiseksi: Saatavuus ja mainonta. Niistä on voitava keskustella ilman ääripäitä. Minusta keskiolutta voisi myydä silloin, kun Alko on avoinna eli klo 10-20 ja lisäksi sunnuntaisin klo 12-18. Pieni lyhennys aamusta voi katkaista putken ja lyhennys illalla voi jättää heräteostot tekemättä.

Mainonnalla on merkitystä nuorten juomisessa. Yritysten mainosblogien kielto tuntuu perustellulta. En ymmärrä, miksi urheilutapahtumiin kuuluu aina alkoholi. Ainakin nuorison urheilutapahtumista se olisi jätettävä pois ja oluen myynti aloitettava aikuisille mieluummin vasta myöhemmin illalla, tapahtumasta riippuen.

Piilomainonta on ollut iso business mainostoimistoille. Mainontarajoitusten ja pelisääntöjen on oltava nykyistä vaikeammin kierrettäviä. Itsesäätely ei ole toiminut.

Kolmanneksi: Päihdekatkaisu ja valistus. Sitä on oltava tarjolla riittävästi ja vaikuttavilla toimintatavoilla. Työterveydessä pystytään auttamaan työpaikkojen päihdeohjelmissa ja hoitoonohjaamisessa. Perusterveydenhuolto joutuu ottamaan vastuuta myös hoitoonohjauksesta ja interventiosta.

Yhteiskunnan säästäessä päihdehoito on todella huono säästö- ja leikkauskohde.

Neljänneksi: Rakenteelliset toimintatavat riskien vähentämiseksi. Alkolukkojen laajempi käyttö etenkin ammattiliikenteessä ja osana rattijuopumustuomioita. Perinteisen liikennevalvonnan ja puhalluttamisen ylläpitäminen on tarpeen ennaltaehkäisevän vaikutuksen vuoksi. Työpaikkojen nollatoleranssi ja siellä tapahtuva valvonta ovat osa päihdeohjelmia.

Riskikohteiden tunnistaminen on tärkeää. Pientuottajien tila- ja suoramyynti valmistuspaikassa niin tilaviineille kuin oluille tai vaikka alle 22%:n alkoholijuomille ei ole  riskikohde.

Kauppa on ottanut tiukemman linjan, keneltä kysytään paperit. Se on hyvä! Ravintolassa on vaikea lopettaa tarjoilu maksuhaluiselta, mutta kovin humalaiselta asiakkaalta. Siinäkin on jotain tehtävissä. Anniskelun valvonta vaikuttaa ravintoloiden toimintaan. Siihen on vain kovin vähän rahaa käytettävissä.

Tutkimusnäyttö on siitä, että alkoholijuomien saatavuuden kiristäminen ja korkean alkoholiveron politiikka ovat tehokkaimpia toimenpiteitä alkoholihaittojen ehkäisyssä. Se ei tarkoita kieltolakia, vaan lopulta normaalia elämää kovin vähän haittaavia ratkaisuja. Hinnoittelussa elämme Ruotsin ja Norjan naapurina, Virossa puolestaan hinnat tulevat varmasti hiljalleen nousemaan.

Alkoholikulttuuri muuttuu hitaasti, valitettavasti. Alkoholin lisäksi esillä ovat yhä useammin muut päihteet, kuten esim.  kannabis ja lääkkeet. Niiden osalta varhainen puuttuminen ja mahdollinen päihdehoito ovat tärkeitä pitää hyvällä tasolla.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: viina, alkoholi, keskiolut, alkoholismi, kolari, päihdekatkaisu, alkolukko, kannabis, yhteiskunta, valistus, tilaviini

Normaali liikennesää - hengenvaarallinen

Keskiviikko 17.12.2014 - Pirkko Jartti

Viime viikonloppuna tieliikenteessä kuoli kuusi ihmistä kahdessa onnettomuudessa. Tänäkin vuonna liikenteessä menehtyy noin 250 ihmistä ja loukkaantuu vakavasti yli tuhat ihmistä. Se on liian paljon!

Säälle ei voi mitään. Vaikeinta on asenteiden muuttaminen.

Joillekin liikenneturvallisuuden parantaminen merkitsee samaa kuin puuttuisi heidän kansalaisoikeuksiinsa. Me kaikki tiedämme lähipiirissämme jonkun tutun, joka on ollut liikenneonnettomuudessa. Heilläkin on oikeutensa turvalliseen liikenteeseen.

Ehkä autoihin ja moottoripyöriin innostuneiden pitäisi antaa ajaa lujaa turvallisesti suljetuilla radoilla. Se yhdistettynä muuhun asennekasvatukseen voisi saada nuorten huomion. Näin he saisivat purettua paineita.

Aikuisten ja kokeneiden kuskien osaamisen päivittäminen on myös vaikeaa. Ennakoivan ajon ja liukkaan kelin opetus voisi olla osa yritysten tyky-toimintaa. Kulut voisivat olla osittain Kela-korvattavia kuten työterveyden ensiapukoulutuskin.

Kun ajaa mutkaisella tiellä, niin aina joku ohittaa täysin typerässä paikassa ilman mitään näkyvyyttä. Se harmittaa ja pelottaakin. Vilkun käyttö on myös heikkoa. 

Liikenteen turvallisuudessa Suomi on jäljessä muita Pohjoismaita. Tieverkoston kunnossa, kevyen liikenteen väylien määrässä, valvonnassa ja asenteissa on parantamisen varaa.

Alkolukko on yleistynyt. Se on pakollinen koulu-ja päiväkotikuljetuksissa. Ammattiliikenteessä tulisi olla nollatoleranssi. Se voisi olla osa yritysten imagoa ja työturvallisuutta. Joillakin tehtailla puhallutetaan jo rutiininomaisesti kaikki alueelle tulevat.

Ammattiliikenteen jatkuva koulutus on hyvä asia. Ajokykyyn vaikuttavat sairaudet ja erilaiset mielenterveysongelmat. Ne ovat haasteita sekä lääkäreille että liikenteen valvonnalle.

Valvonnan ja samalla kiinnijäämisriskin nostaminen niin rattijuoppoudesta, ylinopeuksista kuin vaarallisista ohituksistakin kuuluu poliisille. Peltipoliisi ei puhalluta, ei neuvo tai huomauta eikä se korvaa näkyvää valvontaa.

Liikkuva poliisi lakkautettiin omana organisaationa viime vuonna. Paljon Pohjois-Pirkanmaalla liikkuvana oma kokemus on, että samalla liikenteen valvonta ja poliisien näkeminen maakunnan reunoilla väheni roimasti. Se ei ainakaan paranna liikenteen turvallisuutta. Syrjäisimmillä seuduilla aikaisemmin Liikkuvan poliisin partio oli se, joka saatiin avuksi niin onnettomuuksissa, rikosten torjunnassa kuin tulipaloissa.

Kameravalvonnan lisääminen on turvallisuudelle hyvä asia. Ruotsissa on jokaisessa kameratolpassa kamera. Samalla niiden sijoittelulla on tavoitteena leikata suuria nopeuksia vaarallisissa paikoissa.

Tiemäärärahojen leikkaaminen vaikuttaa teiden kunnossapitoon ja viivyttää keskikaiteiden ja muiden turvallisuutta tehokkaasti parantavien muutosten tekemistä. Rautateiden tasoristeysten poistaminen tai varustaminen etenee yhtä hitaasti kuin rataverkon perusparannus.

Pyöräily ja muu kevyt liikenne on lisääntynyt nopeasti. Kunnille se merkitsee tarvetta parantaa pyöräteitä ja ylipäätään muutenkin lisätä rakenteellista turvallisuutta, etenkin koululaisten paljon käyttämillä reiteillä. Varoitusmerkki ja nopeusrajoitus eivät välttämättä vähennä onnettomuusriskiä.

Kevyen liikenteen väylien parantamisessa on hyvää se, että siitä on hyötyä. Lähiliikkumisen mahdollisuuksien parantaminen on hyvä asia kunnan vetovoimalle siinä kuin liikenneturvallisuudelle.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Liikenneturva, poliisi, liikennelääkäri, liikenneonnettomuus, alkolukko